Wiehe kör sin enmansvalrörelse



I torsdags besökte Mikael Wiehe Kalix med sin turné ”spank a banker”.
Den samhällskritiske artisten har varvat upp lagom till valrörelsen.
- Jag bestämde mig för mer än ett år sen att jag skulle ägna mig åt att störta den borgerliga regeringen, säger han.

Mikael Wiehe inledde turnén den 18:e juni. Med sig har han en ny platta, Ta det tillbaka, som är en av de mest politiska på länge.
- Jag har många inspirationskällor. Allt ifrån Sergels teckning av Gustav III:s drottning till 1800-talets karikatyrer i Paris och Cornelis Vreeswijks skiva ”I stället för vykort”, säger Wiehe och förklarar att han ville göra en skiva med riktigt vulgära angrepp.
- Fast nu blev det inte riktigt så, flikar han in.

”Ovanligt bra år”

Fast visst innehåller skivan en del riktigt bitska texter. I ”Hej då, trevligt att träffas” häcklas nästan samtliga alliansministrar.
Jimmie Åkesson får sig en känga och bankdirektörer läxas upp.
- Jag har bara fått positiva reaktioner. Det har varit ett ovanligt bra år, säger Wiehe.
Wiehe menar att regeringen för en tydlig klasskamp nedåt.
- Högeralliansen strävar efter ett samhälle där vissa står utanför. De är andraklassens medborgare. Det är precis som Margaret Thatcher, ett tvåtredjedelarssamhälle.
Skåningen berättar att han inte kommer att engagera sig politiskt, utan i stället sprider sitt budskap via musiken.
- Om själva valrörelsen har jag inte mycket att säga, jag är fullt upptagen med min egen enmansvalrörelse.

70-talslåtarna håller

Wiehe har en bred diskografi och han tycker att de samhällskritiska låtarna från 70-talet fortfarande håller.
- Ja, jag sjunger en del om det fortfarande. Man kan sjunga Victor Jara när det blir militärkupp i Honduras och ”Vem kan man lita på” kan man alltid slänga in.
Publiken i Kalix Folkets Hus var, liksom på många andra ställen i Wiehes fall, av blandad ålder.
- Uppenbarligen finns det sånger som människor i olika åldrar tycker om. Det finns en del sånger av mig som
används vid högtidliga tillfällen, och det är inte mina mest politiska sånger. I min publik finns både de som tycker om min politiska sida och de som gillar de andra låtarna, säger han och fortsätter:
- Framför allt den politiska sidan attraherar en ny generation.

Totte Vesterlund

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0